Tijd te kort! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu Tijd te kort! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu

Tijd te kort!

Door: Marijke

13 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Het heeft even geduurd, maar hier zijn we weer!

3-11-2008 20.00 lokale tijd
Het weekend is snel gegaan. Met dit tempo zijn we zo weer in Nederland! Vandaag weer fris aan een nieuwe week begonnen. Bij de vlaggenparade kregen we te horen dat de hele school naar de kerk zou gaan. Vanzelfsprekend zouden wij ook meegaan. Flexibiliteit is hier het sleutelwoord. Je weet nooit wat je kan verwachten. Een kerkbezoek was alleen nog niet bij ons opgekomen. Je bereidt behandelingen voor en dan blijkt dat je die even naar een paar dagen verder moet opschuiven. Ach…je went eraan als je hier al 7 weken bent. Nu kunnen we tenminste ook zeggen dat we een Surinaamse kerkdienst hebben bijgewoond.
Na de dienst zijn we met behandelingen begonnen. Het is nog steeds een kwestie van aftasten en we staan regelmatig voor het dilemma ‘wat gaan we met dit kind doen?’ Maar gelukkig ben je dan met z’n tweeën en kan je elkaar helpen.

’s Middags zaten Marijke en Ilona lekker in de tuin van de zon te genieten, en opeens staan er een paar kinderen in de tuin. Wat begon met 2 kinderen, liep al snel op tot 18. Een groepje staat bij het nachtkastje van Marijke, die watjes zijn wel erg leuk. Een groepje had zich achter de laptop van Yvon genesteld. Weer een ander groepje was bijna naar boven gerend, maar kon nog net op tijd tegengehouden worden. Je kan je voorstellen dat het een drukke boel was hier! Maar wel een goed moment om foto’s van de kids te maken…Ze vonden dit allemaal erg leuk en wilden zo vaak mogelijk op de foto. Het liefst wilden ze zelf ook foto’s maken, maar die camera is toch net iets te kostbaar om door 18 paar kinderhanden vastgehouden te worden!
Op een gegeven moment werd het te druk en hebben we ze weer buiten gezet. Yvon had beloofd naar buiten te komen (anders gingen ze niet weg). Dus zijn we samen nog naar buiten geweest. De kinderen klommen en sprongen op ons. Bezweet kwamen we weer naar binnen. Een douche zat er niet in, er was namelijk weer een stroomstoring en dat betekent hier dat er ook geen water meer uit de kranen komt. We hebben gezellig met z’n drieën bij kaarslicht gekookt, bij kaarslicht gegeten en gelukkig was er na het eten weer stroom! Carlijn was heel de middag weg, die had weer een date met J-P. Ze kwam om half 11 thuis. Ze zou ongeveer een uurtje wegblijven, maar dit duurde dus iets langer.

4-11-2008 21.00 lokale tijd
Vandaag hebben we onze eerste salsales gehad! De les begon om 6 uur (kwart over 6 dus). Eerst een warming-up, daarna de basispassen. De leraar is erg grappig en kan goed lesgeven. We hebben ons meteen ingeschreven om het een maand lang op dinsdag- en vrijdagavond te gaan doen.

5-11-2008
Terwijl we onze lunch aan het klaarmaken waren, kwamen ineens Albert en een neef van hem binnenlopen. De voordeur staat ook altijd open bij ons ;) Een beetje verbaasd waren we wel, ze hadden namelijk niet aangekondigd dat ze zouden komen. Ze maakten het zichzelf gemakkelijk door aan de eettafel te gaan zitten en toe te kijken hoe wij aten. Helaas stond bij ons boodschappen doen op het lijstje, dus we verzochten ze op een subtiele manier weg te gaan.

6-11-2008
Vandaag kwam Melisa weer bij ons op stage. Ze heeft naar een behandeling gekeken en we hebben wat vragen kunnen stellen. ’s Avonds hebben we weer lesgegeven op de opleiding. Daarna zijn we naar Sarinah geweest, een Javaans restaurant. Na een misverstand met de ober kregen we twee heerlijke rijsttafels.

7-11-2008
We hebben vandaag een heerlijke back, neck and shoulder massage gehad bij Zen. Marijke had dit voor haar verjaardag gekregen en het leek Yvon toch ook wel erg lekker. We dachten gezellig met z’n tweeën naast elkaar een massage te krijgen, maar dat kon helaas niet omdat er maar één masseuse was. De massage was heerlijk, om bij in slaap te vallen!
Na de massage sprinten naar huis om te eten, want we hadden weer salsales. Het effect van de massage (relaxen) was dus maar van korte duur…
De salsales was weer erg leuk! We hebben vandaag met partners gedanst. Dit is toch wel heel anders dan in je eentje, als vrouw moet je de man volgen. Iets wat wij niet gewend zijn ;)

8-11-2008 00.15 lokale tijd
Vandaag hebben Ilona, Marijke en Yvon de hele dag aan stage gewerkt (en het huis een schoonmaakbeurt gegeven niet te vergeten). Niet echt een hele leuke daginvulling maar we komen hier doordeweeks tijd te kort door salsa, lesgeven, boodschappen en nog meer van die dingen. Dus sommige dingen blijven liggen voor het weekend. Carlijn is gisterenavond naar Lelydorp gegaan, waar ze de rest van het weekend verblijft, bij J-P.
’s Avonds kwamen twee kennissen van Yvon aan hier in Paramaribo. Zij hadden wat spullen meegenomen voor Yvon en Yvon wilde wat spullen alvast meegeven, dus we moesten even een spullenruil doen. We zijn met z’n tweeën naar Torarica gegaan. Daarna hebben we met hen bij ’t Vat gezellig wat gedronken.
Nu lekker naar bed, want morgen staat Brownsberg op ons te wachten!

9-11-2008 22.00 lokale tijd
Om 6.45 ging de wekker. Snel ontbeten en tas ingepakt voor de trip. Om 7.45 werden we bij een tankstation verwacht. Wim (die de trip georganiseerd had) zou daar met de kennissen van Yvon ook naartoe komen. We zagen al snel dat het busje van Wim iets voller zat dan met alleen 3 mensen. Toen de deuren open gingen bleven er mensen uitkomen. Wij hadden verwacht het tripje met z’n vijven te doen, maar we hadden natuurlijk kunnen weten dat Wim, die iedereen hier kent, meer mensen had gesprokkeld…Met een groep van 12 mensen zijn we richting Brownsberg gereden. Het eerst half uurtje nog over een goed geasfalteerde weg, maar de daarop volgende 3 uur op een ontzettend slechte weg. Toen we uiteindelijk bij de berg kwamen, werd het pas echt spannend. Scherpe bochten, steile stukken. En dan valt ook nog een paar keer de motor uit, heel toevallig op een helling…En naast je zie je een grote diepte. Maar we hebben het overleefd. De chauffeur van het busje had het gelukkig vaker gedaan. De rit naar boven was ondanks de spanning erg mooi. Je bent ineens in de jungle, zoals je die alleen maar van tv kent.
Toen we bijna boven aan de berg waren zijn we uitgestapt. Lopend/klimmend zijn we naar de Leo val geweest, een waterval. Jammer genoeg kwam er niet heel veel water uit, maar het was toch bijzonder om te zien. Bijna iedereen van de groep is er in badkleding onder gaan staan, heerlijk zo’n natuurlijke douche!
Na de waterval moesten we het hele stuk weer terug, wat behoorlijk zwaar was. Hierna hebben we lekker geluncht. Na de lunch hebben we weer een stuk gelopen, naar de top van de berg. Een hele mooie plek voor foto’s. Niet dat alleen die plek daar mooi voor was, we hebben zo’n beetje bij elke stap die we zetten een foto gemaakt:)
We hebben heel veel brulapen gehoord, helaas niet gezien. Maar het geluid op zichzelf is al zo bijzonder om te horen. Op kilometers afstand hoor je ze brullen.
En toen moesten we met het busje de berg ook weer af…Maar we waren allemaal moe en vielen in slaap zodat we dat niet heel bewust hebben meegemaakt.

Het was een hele gezellige dag, waarin we eindelijk de echte jungle hebben gezien!

10-11-2008
Afgelopen zaterdag is een docent van onze opleiding ook hier aangekomen. Zij komt hier twee weken lesgeven op de opleiding logopedie en daarnaast kunnen wij haar ook goed gebruiken voor adviezen voor stage. Ze heeft namelijk 20 jaar als logopedist met dove- en slechthorende kinderen gewerkt. Vandaag hadden we met haar afgesproken. Ze is na onze stage naar ons huis gekomen. Het is erg leuk om hier een bekende te hebben. We hebben een vragenvuur op haar afgesperd, omdat we hier tegen een aantal problemen aanlopen wat betreft de logopedische behandeling van de kinderen.
De kennissen van Yvon kwamen ’s middags ook nog langs. Die waren erg benieuwd naar hoe wij hier wonen en hoe de kinderen van het internaat zijn. De kinderen waren buiten aan het spelen en vonden alle aandacht die ze van ons kregen heerlijk. We hebben een hoop lol gehad met z’n allen.
We zijn met z’n zessen uit eten geweest (bedankt voor het etentje Ellen en Simonette), het was ontzettend gezellig en we vinden het jammer dat ze morgen al weer naar huis gaan!

We hebben weer wat foto's op mijnalbum geplaatst, dit is de link:

Tot volgende week!

liefs Yvon en Marijke

• 12 November 2008 - 14:19

Amber S.:

Heey!
    Dat ziet er echt uit als een super mooie omgeving! Echt prachtige foto's! Mooi uitzicht en grappig die foto waar jullie onder die waterval staan! Geniet van die geweldige tripjes! De jungle van dichtbij maak je tenslotte niet vaak mee!
    Dikke kus! Amber

• 12 November 2008 - 14:37

Wendy:

Zoo, ziet er echt supermooi uit! En die neger is cool. ;-)

Veel plezier nog!

Kus Wendy

• 12 November 2008 - 17:50

Barbara:

supermooie foto's zeg!
    Jullie genieten echt daar!

Geniet er nog lekker van nu het nog kan!De tijd vliegt inderdaad!
    succes met stage, tot snel!

xx

• 12 November 2008 - 18:08

Reniera:

en er is weer een week voorbij! Tjongejonge, de tijd vliegt! Zusje, 27 november krijgen we de sleutel! Als je van Schiphol komt, kom je dan gelijk langs ons?

Was weer een leuk verhaal om te lezen, ik verheug me op de volgende!

XX grote zus

• 12 November 2008 - 18:09

Ilse:

nou marijk, het verhaal klinkt weer super en de foto's zijn erg mooi!!
    heeeel veel plezier nog de komende maand :D

• 14 November 2008 - 10:28

Henk En Reiny:

Hoi lieverd,
    We hebben weer genoten van je verhaal. De foto's zijn ook heel leuk. Het is elke keer weer spannend julie site te bekijken.
    Groeten aan iedereen.

XXXX Papa en Mama

• 16 November 2008 - 11:11

Dirk:

Brulapen, vlinders en watervallen. Het ziet er weer uit om jaloers op te worden. En stiekem ben ik dat ook echt!

• 21 November 2008 - 16:16

Kiona:

Haa Yvon,

z0o tezien gaat alles g0ed daaro:d ik leef o0k n0g steeds 0r, heb het super druk met werk veel 0efeningen!
    weekenden zelde thuis maarja 0ver 3 weken lekker vakantie 3 weken lang:D
    en ik ho0r je verhalen wel als je terug bent, ben best benieuwd:)

succes n0g die paar weken!

LieFs vn Kiona

• 23 November 2008 - 15:02

Familie Kik:

Ha Yvon,
    We zijn vorige week in Scharendijke geweest. We zijn dus weer bijgepraat.
    Nu ben ik jullie dus aan het zoeken op internet. Leuk jullie verhalen en al die foto's.
    Groetjes uit Sirjansland

• 26 November 2008 - 19:48

Marijke:

Hé Yvon,

Ja,ik volg de verhalen nog steeds. Hoor natuurlijk ook wel eens wat van je moeder.
    Gelukkig zijn jullie alweer wat opgeknapt. Vervelend hoor, als je zo ziek op bed ligt in een "vreemd" land.
    Maar goed, nog een paar weekjes en dan zit het er alweer op. Nog even genieten dus !
    Hier verder alles o.k. Emily in de ban van Sinterklaas, dus dat gaan we ook voor het eerst sinds jaren weer vieren. Vanmiddag ging ik de meiden ophalen bij KOOS en Emily was verkleed en geschminkt als zwarte piet. En Lianne was erg gul geweest met de schmink, heb een paar keer goed moeten poetsen voor het eraf was !
    Ja, en verder sneeuw, regen, hagel en storm, so what's new ?

Groetjes uit Scharendijke !

Marijke & co

• 28 November 2008 - 12:59

Floor:

Hey lieve von!
    wat een prachtige verhalen en foto's! ik kom je wel ophalen goed;)
    al een leuke neger aan de haak? neehoor..
    geniet er nog van deze laatste periode en ik kijk er naar uit je weer te zien!!!

dikke kus

• 30 November 2008 - 19:26

Simonette:

Hoi Yvon, Marijke en Ilona, wat leuk jullie site! Zijn jullie al een beetje van het ziek zijn bekomen? Heb geprobeerd Yvon te sms-en maar dat is waarschijnlijk niet gelukt! Denk regelmatig aan jullie daar bij jullie super kindjes. Esmee is zo wild enthousiast dat ze binnenkort een spreekbeurt over Suriname gaat houden (met film + foto's!). Ik vind het jammer dat ik jullie niet langer heb kunnen zien daar in Paramaribo, ons reisje was echt veel te kort. Ellen en ik zijn afgelopen woensdag een avondje bij je ouders geweest Yvon, o.a. om de film te laten zien. Was super gezellig! Hoe is 't met de kindjes? Nog maar een paar weekjes he? Dan zit 't er weer op. Een dikke kus voor jullie alledrie. Groetjes,
    Simonette