Nickerie, ziek en afdansen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu Nickerie, ziek en afdansen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu

Nickerie, ziek en afdansen!

Door: Marijke

02 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hier zijn we weer, na een aantal weken. Zoals de meesten van jullie al wel wisten zijn we een week ziek geweest en niet op internet geweest. Hier is een verslagje van de afgelopen 2 weken.

11-11-2008
Drukke dag achter de rug; stage tot half 1, door naar de gebarencursus, lunchen, aan stage werken, koken en salsadansen.

12-11-2008
Vanavond hebben we Eefje geholpen met lesgeven op de opleiding. Gelukkig hoefden we niet ver te reizen, de les werd op de Kennedy Stichting gehouden, voor ons een vertrouwde plek dus.

13-11-2008
Vandaag was de laatste les van de gebarencursus waarin we nieuwe stof behandeld hebben. De komende twee weken wordt het alleen nog maar herhalen. En dan goed studeren voor het examen op 2 december!

14-11-2008
Melisa is weer langs geweest op stage.
Vanavond hebben we weer PGO gegeven op de opleiding. De lessen verlopen steeds soepeler, de studenten weten wat wij van hen verwachten en andersom ook. Het tijdsgebrek blijft helaas een feit, waardoor we steeds niet alles af kunnen krijgen. Maar dit heeft met organisatorische redenen te maken.

15-11-2008
Vandaag is Eefje de hele dag op stage geweest. Ze heeft bijna alle kinderen gezien en een hoop tips gegeven wat betreft de behandeling. Het is fijn om van iemand die er zoveel verstand van heeft te horen wat je het beste kunt doen bij een bepaald kind. Tot nu toe ben je van elkaar afhankelijk en aangezien we allebei geen ervaring hadden met werken in dit vakgebied, vonden we alles van elkaar goed.

16-11-2008
Vandaag zijn we naar Nickerie geweest met Wim en een groepje. Nickerie is een plaatsje in het westen van Suriname, ongeveer 3 uur rijden. We vertrokken weer vroeg, namelijk om 7.45 uur. We hebben een stop gemaakt in Coronie, een klein plaatsje. Hier zijn we even over de markt gelopen. Ilona en Marijke hadden daar een lekkere watermeloen gekocht, maar die heeft niet lang geleefd…hij is van het bankje in de bus gevallen en was meteen doormidden.
In Nickerie zijn we naar Zeedijk geweest, daar is een Hindoestaanse tempel waar we binnen konden kijken. Zeedijk zelf stelde niet zoveel voor. Na een lange dag zijn we weer naar huis gereden. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij Zus&Zo met Wim. Een leuke afsluiter van de dag!

17-11-2008
Gisteren niets aan school gedaan, vandaag dus des te meer! Weer aan de behandelplannen en lesplannen…
’s Avonds zijn Ilona en Marijke naar een afscheidsdienst van een broer van een tante van Ilona geweest. We hebben die man al eerder gezien, op de verjaardag van het meisje toen we hier ongeveer twee weken waren. De man is vorige week aangereden in de stad en overleden. Ilona was uitgenodigd om naar de dienst te komen, maar ging liever niet alleen. Het was apart om mee te maken. Alle vrienden en familieleden zaten in de tuin, sommige mensen waren erg emotioneel, anderen waren aan het lachen. Wij zaten er een beetje ongemakkelijk tussen. Na een half uur kwam de pastoor. Hij had een fles drank bij zich waar hij steeds uit dronk. Na een tijdje begon hij te zingen en de mensen moesten hem nazingen. We waren er al om half 8 en hoorden daar dat het tot 12 uur zou duren. Dit vonden we toch iets te lang en we zijn eerder naar huis gegaan.

18-11-2008
Vandaag is Marijke alleen naar stage gegaan, omdat Yvon ziek was. Ze is wel wat eerder naar huis gekomen, om met Yvon naar de dokter te gaan. Uiteindelijk zijn we ‘s middags met Wim geweest, die kende een goede dokter uit Nederland. De dokter constateerde griep en gaf bedrust als medicijn.

24-11-2008
De afgelopen week is kort samen te vatten: ziek. Vorige week maandagavond is iedereen ziek geworden. We hebben dinsdagmiddag bloed laten prikken omdat de verschijnselen toch wel erg veel op die van Denque leken. Maar dit was het gelukkig niet. We hebben alle vier zwaar de griep te pakken gehad. Dit betekende elke dag op bed, weinig eetlust, veel misselijkheid en pijn. Nu knappen we langzamerhand weer op, om zo snel mogelijk weer met volle moed aan stage te beginnen! Gelukkig hadden we vandaag nog vrij van stage, omdat de leerkrachten moesten vergaderen.

25-11-2008
Vandaag was het Onafhankelijkheidsdag, een feestdag in Suriname. We hadden dan ook vrij van stage. ’s Ochtends zijn Ilona, Yvon en Marijke naar het onafhankelijkheidsplein gegaan, daar waren de hele dag activiteiten te doen. Verschillende legers stonden op het plein opgesteld. Rond 11 uur begonnen ze te lopen, de stad door. Omdat we ons nog niet helemaal goed voelden zijn we niet zo lang gebleven.

28-11-2008
De salsalessen zijn de afgelopen weken gewoon doorgegaan, ondanks onze ziekte. Daardoor hebben we helaas 2 lessen gemist. We zijn net terug van het afdansen. Carlijn deed niet mee, die had last van haar knie. We moesten een stukje salsa dansen en een stukje merengue. Uiteindelijk viel het alles mee en hebben we het alle drie gehaald. We hebben besloten niet verder te gaan met de cursus, omdat het toch wel erg druk was 2 keer in de week. Nu krijgen we het de komende maand wat rustiger.

30-11-2008
Dit weekend hebben we veel voor stage kunnen doen, we hadden verder geen verplichtingen. Over twee weken moet het stageverslag ingeleverd worden dus alle tijd die we hebben, steken we daarin. Ook moeten we de gebaren nog goed oefenen, want dinsdagochtend hebben we het examen!
Nog 3 weken stage en dan zit het er weer op!

veel liefs en een dikke brasa uit Paramaribo!

Yvon&Marijke

• 01 December 2008 - 15:21

Wilma:

Gelukkig zijn jullie weer wat opgeknapt. Ik hoorde al van je moeder dat jullie ziek waren. Niet fijn zo ver van huis lijkt me. Vieren jullie in Suriname ook nog Sinterklaas of leeft dat daar niet? Wij hebben zelf supriseavond en zijn al druk aan het knutselen. Binnenkort natuurlijk wel Kerstfeest vieren daar hè! Dat zal wel anders zijn met die temperaturen dan hier. We zullen het nog wel horen. Ik wens jullie de komende tijd nog veel plezier en fijne stage toe en tot mails.

Groetjes,
    (tante)Wilma

• 01 December 2008 - 15:29

Elise:

He, gelukkig zijn jullie weer een stuk opgeknapt! Dat lijkt me echt vervelend, ziek zijn terwijl je in het buitenland zit enzo.. je wil dan toch het liefst dat je moeder kopjes thee komt brengen haha.. wel jammer dat je daardoor die salsalessen gemist hebt! Maar wel naar de onafhankelijkheidsdag geweest, al is het jammer dat je niet lang kon blijven. Nou geniet nog van de komende weken! het is echt zo weer voorbij, wat gaat het snel! wanneer ben je nou precies weer terug? veel plezier, en het volgende verslag moet weer volstaan met stapavonden he ;)

xxx elise

• 01 December 2008 - 15:56

Elles:

He Marijke, gefeliciteerd met het afdansen! Ik wil die dirty dancing moves snel gaan aanschouwen! Gelukkig zijn jullie allemaal weer beter! Geniet nog maar lekker van het warme weer want hier is het heeeel koud!

xxx Elles

• 01 December 2008 - 16:42

Amber S.:

Heey! Balen hoor, dat ziek zijn! Lekker betutteld worden is dan wel fijn, maar ja... als je allemaal tegelijk ziek bent wordt dat lastig! Ik hoop dat jullie ondanks de drukte rondom stage nog een beetje kunnen genieten! Heel veel succes met de behandelingen! En veel plezier met de leuke dingen die jullie nog gaan doen! Ik ben trouwens héél erg benieuwd naar jullie danskunsten! Ik zie jullie daar al helemaal staan op zo'n dansvloer!
    Tot over een kleine maand!
    Veel liefs, Amber

• 01 December 2008 - 16:58

Heyy Yvon:

Je heb het er maar druk druk mee daar haha, Nog paar weken en weer terug.
    Ga we snel bij kletsen

succes met alles

Liefs carina

• 01 December 2008 - 17:30

Reniera:

Eindelijk weer een berichtje! We begonnen ons vorge week al zorgen te maken toen e geen update kwam! Maar we zijn blij dat het weer beter gaat met jullie! December is aangebroken, de maand waarin jullie weer naar huis komen! Joehoe! Snel weer een update schrijven he! We wachten vol spanning af!

Liefs, Reniera

• 01 December 2008 - 17:37

Sabijn:

Hey,
    De tijd gaat echt snel zeg, over een paar weken komen jullie al weer terug naar Nederland. Fijn dat jullie allemaal weer zijn opgeknapt en weer met frisse moet verder kunnen met stage. Volgens mij is dit wel een hele leerzame en leuke stage voor jullie, he? Ook nog gefeliciteerd met jullie afdansen! Marijke, we verwachten natuurlijk wel dat je ons je dance moves gaat laten zien als je weer terug bent ;).
    Veel plezier en succes met stage verder.
    Groetjes x Sabijn

• 01 December 2008 - 18:21

Barbara:

Heee

fijn om weer wat van jullie te horen!
    Gestopt met salsa?!!
    ach.. ik leer jullie wel wat bij!haha, is ook wel druk 2 dagen in de week..ik heb soms bijna geen tijd om te gaan!
    ik mail binnenkort mijn weekverslag!moet er nog even een gaatje voor zien te vinden!;)

veel succes morgen met het examen! Als jullie salsa halen, komt dat vast ook wel goed!;)
    Geniet er nog van, t duurt niet lang meer voor jullie weer terug zijn!
    yeah :D haha, k mis jullie wel een beetje..
    oja yvon, speciaal nieuws vanuit de HRO voor jou: de soep op school is duurder geworden en de bakjes zijn kleiner.

Tot snel!

liefs

• 01 December 2008 - 20:36

Mariska:

Hallo!

Ziet er weer super uit allemaal! Balen dat jullie ziek zijn geweest maar gelukkig was t niks ernstigs. Veel plezier nog! Wanneer komen jullie nu precies terug?

Groetjes Mariska

• 01 December 2008 - 22:35

Caroline Logo:

heeeeeeej meiden, gelukkig weer beter en nog steeds super zo te lezen, mooi zo!!!
    succes nog even de laatste weken.

• 02 December 2008 - 14:17

Ilse:

jemig, wat vliegt de tijd he! als je zo schrijft dat je nog maar 3 weken stage je hebt!
    gelukkig zijn jullie weer beter, zodat jullie de laatste weken nog alles eruit kunnen halen!
    succes en vooral, veel plezier!! xx

• 02 December 2008 - 14:18

Jolijn (logo):

Leuk om jullie verhalen te lezen!
    gelukkig zijn jullie weer beter..ik wens jullie alvast een leuke sinterklaaravond (als jullie dit gaan vieren!)
    groetjes