Weekverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu Weekverslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu

Weekverslag

Door: Marijke

09 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Beste trouwe lezers,

Hier is weer een weekverslag van onze bezigheden in Suriname!

1-12-2008
Vandaag was een zeer productieve dag. We hebben veel op stage kunnen doen. ’s Avonds hebben we tot laat gebaren geoefend, want morgen is het examen!

2-12-2008
Vanochtend om 8 uur werden we verwacht in de zaal naast ons huis, hier zou namelijk het examen plaatsvinden. Dat is natuurlijk wel ontzettend lekker, we stapten uit de deur en liepen door de deur er naast weer naar binnen.
Het examen was een eitje. De leerkrachten daarentegen vonden het wel lastig. Volgende week dinsdag is de diploma-uitreiking. We zijn benieuwd! Niet dat we denken dat wij het niet gehaald hebben, maar benieuwd naar hoe de leerkrachten het er vanaf hebben gebracht…

We kijken hier (bijna) elke avond het NOS 8 uur journaal. Zo blijven we toch een beetje op de hoogte van de ontwikkelingen in de wereld. Helaas schokt het beeld heel erg, maar dat went na een tijdje. Na het journaal komt altijd het BVN weerbericht. Het is zo raar om te horen dat het in Nederland sneeuwt en ontzettend koud is terwijl het hier zo’n 30 graden is. Sommige winkels in de stad zijn al versiert met kerstversiering Dus zelfs nog vóór Sinterklaas. Maar ondanks de versiering komen we niet echt in de feestdagensfeer.

3-12-2008
Vandaag zijn alle klassen, behalve de kleutergroepen op een boottocht geweest. Ilona en Carlijn zijn meegegaan, omdat zij de oude kinderen behandelen en de behandelingen dus niet doorgingen. Aangezien de kleuters wel op school waren, hebben wij besloten niet mee te gaan en gewoon te behandelen. Er vallen al zoveel behandelingen uit, dus degenen die we wel kunnen doen zijn erg kostbaar!

Na stage zijn we naar het Medisch Opvoedkundig Bureau (M.O.B.) gefietst. Dit is een instelling waar kinderen die zich anders ontwikkelen op welk gebied dan ook een week lang geobserveerd worden door allerlei disciplines (psycholoog, logopedist, ergotherapeut, maatschappelijk werker). Het hangt er wel vanaf of de discipline op die dag toevallig aanwezig of het kind er ook door wordt gezien. We hadden met de logopedist daar afgesproken dat zij samenvattingen van dossiers (van leerlingen die wij in behandeling hebben) voor ons zou klaarleggen zodat haar stagiaire die aan ons mee kon geven. Zij zou er namelijk zelf niet zijn vandaag. Daar bezweet aangekomen bleek dat er niks klaarlag en de stagiaire wist van niks. Voor niets daarheen geweest dus! We hebben gebeld met de logopedist en ze verontschuldigde zich, het was door omstandigheden zo gelopen. We hebben afgesproken dat ze de samenvattingen morgen naar stage komt brengen om ons tegemoet te komen.

’s Middags zijn we met z’n tweeën naar de stad gefietst. Toen we weggingen zag het er nog zonnig uit, maar onderweg kwamen er wat spatjes. Die spatjes veranderden al snel in enorme regendruppels. Zeiknat inmiddels hebben we geschuild onder een afdakje. Weer verder fietsen, want het werd al minder. Maar nee hoor, weer kwam het met bakken uit de hemel vallen. Snel weer een schuilplaats zoeken. Daar hebben we ongeveer 20 minuten gewacht tot het minder werd. Gelukkig had Yvon een lang gesprek met een gezellige Indiaanse man (dat had hij zo’n 6 keer gezegd). Uiteindelijk klaarde het op en konden we ons tocht voortzetten.
Sinds twee weken regent het elke dag wel een keer. Het begint zachtjes en opeens breekt de hemel los. Regelmatig is het gecombineerd met onweer. Maar ondanks de regen…het blijft hier warm…heel warm!

4-12-2008
Vandaag gingen de kleuters op stap. We hebben nog een aantal kinderen uit een hogere klas behandeld. De logopedist is niet meer langsgekomen. Ze moest naar het ziekenhuis vanwege gezondheidsklachten.
We hebben ook weer les gegeven op de opleiding.

5-12-2008
Na een drukke week stage is het weer lekker weekend! We hebben niet veel op de planning staan. Morgen willen we eerst veel aan het stageverslag werken en alvast stage voorbereiden voor maandag. En ’s avonds gaan Yvon en Marijke sinds lange tijd weer uit! Het schijnt dat sommige mensen het leuker vinden om verhalen over het uitgaan te lezen, dus ja ;)
Het was vandaag Sinterklaas, maar buiten het eten van met de post gestuurde pepernoten hebben we daar niks aan gevierd.

7-12-2008
Na 3 uurtjes slaap weer achter de laptop. We lagen om half 7 in bed en om half 10 waren we weer wakker. Vraag ons niet hoe we dat voor elkaar krijgen…Het uitgaan was ontzettend gezellig, we hebben ons helemaal kapot gelachen om bepaalde mannen die op een subtiele manier (of minder subtiel) lieten blijken dat ze ons wel zagen zitten. Word je ineens aan je arm getrokken ‘mag ik jou een complimentje geven?’ ‘ja’ ‘ik vind je heel leuk’ ‘dank je’. Einde gesprek. En dit niet één keer op een avond, nee wel drie keer. Ook is het opvallend dat de mannen die je bijvoorbeeld een aantal weken eerder bij het uitgaan hebt gezien/gesproken je nog herkennen als ze je weer zien, maar andersom totaal niet. Yvon tegen Marijke: ‘wie is dat?! Hoe weet hij onze namen?’ En vervolgens denkt Marijke iemand op de trap te herkennen en Y. zag het aankomen ‘Nee Marijke dat is …niet!’ Te laat, Marijke tikt hem op zijn schouder en zwaait naar hem. Ze kreeg een blik van ‘ken ik jou?’. Oei, beetje voor schut! Maar we hebben we er nog wel heel de avond de slappe lach om gehad.

Al met al was de avond zeer geslaagd. We gaan volgende week nog één keer om het uitgaansleven hier af te sluiten. Dan gaan we met een grotere groep (met z’n tweeën is ook gezellig!), want Ilona, Carlijn en J-P en een uitwisselingsstudent die bij J-P logeert gaan ook mee.
Vanavond zijn we uit eten gegaan, Marijke mocht de plek kiezen. Ze koos voor een restaurant waar we nog niet eerder zijn geweest. Had ze dat nou maar niet gedaan, want helaas bestelde ze zelf iets dat haar lekker leek maar absoluut niet lekker vond, namelijk gerookte (geen idee welke soort) vis. Ilona had dit ook besteld en kon er ook niet bepaald van genieten. Het was dus geen succes.

We hebben weer foto’s geplaatst.

Bedankt nog voor de lieve berichtjes op de site, kaartjes, mailtjes en sms’jes toen we ziek waren.

Liefs Marijke en Yvon

• 08 December 2008 - 16:00

Reniera:

Ik ben de eerste!!! Joehoe! Tussen al het klussen door heb ik even de tijd genomen om je verlag te lezen, was weer een heel verhaal! Leuke foto's!!! Nog even en je bent weer thuis gelukkig...

XXX je zus

• 08 December 2008 - 16:31

Barbara:

Heee

Ze zijn idd wel altijd leuk jullie uitgaansverhalen ;) Verrassend genoeg niets te lezen over verkeerde slippers? Dit keer verkeerde persoon haha, marijke wilde de rollen gewoon even omdraaien: "mag ik jou een complimentje geven?" haha ;)
    Ben wel blij dat jullie bijna weer terug komen hoor, krijg ook wel weer zin om wat leuks te gaan doen! nog een paar weekjes...yeah :D
    Geniet er nog maar van voordat jullie weer met mij opgescheept zitten ;)
    Tot snel!

liefs XX

• 08 December 2008 - 17:43

Elise:

oohh marijke je bent echt bruin geworden! Fijn dat het examen zo goed is gegaan! Nu echt de laatste loodjes, ook op je stage of niet?? Ik vind het wel leuk hoor, dat je dr binnenkort weer bent. Moeten dan snel weer afspreken! En goed dat je weer bent gaan stappen hahaha :P Succes weer en tot snel!

xxx elise

• 09 December 2008 - 18:56

Carina:

Haaa

Zo te lezen heb je het nog prima naar je zin daar! Veel plezier zo de laatste weken. En succes op je stage

Liefs en xx Carina

• 11 December 2008 - 12:38

Marleen:

ohwjeej, die regenverhalen schrikken me een beetje af.. En jllie zitten niet eens in het echte regenseizoen wel toch? ;) Ben benieuwd wat ons dan voor buien te wachten staan, haha..

Have fun nog de laatste weekjes!!

xx

• 15 December 2008 - 11:42

Elles:

He Marijke, ik ben idd zo'n persoon die van de uitgaansstukjes het liefste leest! Veel plezier in het zonnige en soms regenachtige (gna gna) Suriname!

xxx Elles