Nog maar twee weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu Nog maar twee weken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu

Nog maar twee weken!

Door: Marijke

16 December 2008 | Suriname, Paramaribo

08-12-2008 22.30 lokale tijd
En weer een week begonnen..Vanochtend eerst stage gehad, ’s middags werken aan de verslagen. We zijn net terug van ’t Vat. We hebben met z’n vieren met Marleen Vinkenvleugel afgesproken, om een cliënt te bespreken die zij ook in behandeling heeft gehad te bespreken. Uiteindelijk hebben we meer gezellig gekletst over Suriname en logopedie.

09-12-2008
Vandaag was de diploma-uitreiking van de gebarencursus. We kregen eerst ons cijfer. En ja hoor, degene die al vanaf het begin loopt te verkondigen dat ze het minst goed is met de gebaren heeft het van de hele groep het hoogste cijfer voor de toets! Marijke had een 9.6. Yvon, Ilona en Carlijn hebben het ook niet slecht gedaan met een 9.3, 9.1. en 9.0. Verschil moet er wezen…;)
We hebben de gebarencursus nu dus helemaal afgesloten. Het was een leuke ervaring en we hebben er voor de stage ook zeker wat aan gehad.

11-12-2008 22.00 lokale tijd
Vandaag zou onze stagebegeleidster weer langskomen, maar ze had afgebeld. Dit is wel jammer, want we wilden haar graag filmpjes van de behandelingen laten zien zodat ze dit zou kunnen meenemen in de eindbeoordeling. Die hebben we namelijk volgende week donderdag en vrijdag. Nu heeft ze van de behandelingen eigenlijk niks gezien en vragen wij ons af hoe ze ons gaat beoordelen.
We hebben weer lesgegeven op de opleiding, volgende week is al weer de laatste keer!

12-12-2008
Geen stage vandaag, maar een bezoekje aan de dierentuin met de hele school. We kregen dit afgelopen woensdag te horen. Dág behandelingen…Ilona en Carlijn besloten thuis te blijven, die waren vorige week mee geweest met de boottocht.
De hele school in 3 kleine busjes, wij gingen slim met de kleuters mee (in totaal 12 kinderen, dus te doen in een klein busje). Bij de dierentuin aangekomen was het wachten totdat we in groepjes de dierentuin door mochten lopen. Alles gaat hier op een traag tempo, dus na ongeveer een half uur kwam het lopen op gang. We zijn met de kleuters en basis 1 meegelopen. Toen het begon te druppelen kregen de kleuters een parapluutje op hun hoofd (zie foto). De kleuters gaven constant aan dat ze er pijn van hadden, maar ondanks dat het na het druppelen droog is gebleven, mochten de pluutjes niet af. Ook was het jammer dat vooral de kleuters per se hand-in-hand moesten lopen. Ze werden erg strak gehouden door de leerkrachten. Wij hebben niet het idee dat de kleuters hebben genoten van deze dag. Ook wij hebben er doordat de leerkrachten ze strak hielden, minder van kunnen genieten. Veel kleuters wilden bij ons lopen en wij moesten ze steeds weer in de rij aan een ander kind hand-in-hand zetten, omdat we anders boze gezichten van de leerkrachten kregen.
Uiteindelijk hebben we nog wel veel lol gehad bij het spelen met de oudere kinderen in het speeltuintje van de dierentuin, dat maakte de ochtend weer goed!

14-12-2008
En het weekend is ook al weer bijna voorbij…
Gisterenochtend zijn we met Ilona naar het zwembad geweest. Even wat ontspanning tussen het werken achter de laptop.
Lekker uit eten geweest bij Zus&Zo. Bij dit restaurant gaat iedere keer wel iets mis. Ilona, Carlijn en Yvon hadden de dagspecial besteld. Na een half uur kwam de ober vertellen dat maar 2 personen de dagspecial konden nemen...Yvon besloot voor de lasagne te gaan. De ober gaf aan dat het een half uurtje zou gaan duren, daar wilde ze wel op wachten. Toen de ober drinken kwam opnemen vroeg Marijke of alleen Yvon een half uur op het eten moest wachten of wij allemaal. De ober zei toen dat de lasagne anderhalf uur zou duren. Wij keken de ober allevier met grote ogen aan en riepen tegelijk ‘ANDERHALF UUR?!’, Nee, zei Yvon, dan neem ik wel weer wat anders..Uiteindelijk hebben we toch lekker gegeten.
’s Avonds zijn we naar Zsa Zsa Zsu gegaan. De grote groep is een beetje uitgedund…J-P en de uitwisselingsstudent hadden andere plannen, waardoor Carlijn ook niet meer meeging, en Ilona had enorme last van haar rug dus ook zij besloot thuis te blijven. Dan maar weer met z’n tweeën! Het was gezellig, maar niet bijzonder. Gelukkig hebben we nog goede herinneringen aan vorige week :)
Gisteren is onze stagebegeleidster bij ons thuis langs geweest voor de stageverslagen. Die hadden we voor haar op cd-rom gebrand. Nu we de stageverslagen af hebben, kunnen we ons richten op de andere verslagen voor de volgende stagiaires die hierheen komen. We willen alles namelijk zo goed mogelijk overdragen, en daar horen duidelijke verslagen bij.

Nu gaat de laatste stageweek in. Het zal een rommelige week worden. Aanstaande woensdag is er kerstviering van het internaat. Donderdag kerstviering op school. En dan ook nog onze eindbeoordelingen. En zaterdag gaan we op de trip naar Dantabai met Wim, Celine en Tessa en hun familie.
Het is een raar idee dat we over iets minder dan twee weken al weer thuis zijn…De tijd is zo snel gegaan. Maar we hebben zin om iedereen te zien en weer het normale leven op te pakken!

Links foto's:

Liefs Yvon en Marijke

• 15 December 2008 - 15:38

Barbara:

nog een berichtje van mij!haha, hier houd ik het voor vandaag bij hoor ;)
    Moest wel lachen om jullie foto's, met jullie diploma's en met het vingertje erbij, ik neem aan dat daar jullie mooie hoge cijfers staan?;) haha wel supergoede cijfers!
    En die arme kinderen, gut. Mochten ze in de speeltuin wel elkaars handen los laten?

nou, nogmaals, geniet nog van de laatse weekjes! Tot snel!:D

xx

• 15 December 2008 - 16:23

Janny:

Hoi Yvon
    Alle vier van harte gefeliciteerd met het diploma.Prachtige
    cijfers! Tevens succes met de eindverslagen en al vast prettige kerstdagen toegewenst.
    Bedankt voor de verhalen tijdens het verblijf in Suriname. Jullie hebben heel wat ervaringen opgedaan.Erg leuk op zo op de hoogte te blijven. Het laatste weekje nog even lekker genieten en dan zit het er weer op. Eindelijk weer naar huis. Yes!

• 15 December 2008 - 17:36

Sabijn:

Hey Marijke,
    Wat goed dat jullie allemaal geslaagd zijn voor de gebarencursus. En die 9,6 is natuurlijk uitstekend :).
    Fijn dat jullie stageverslagen af zijn.

Veel succes nog met de laatste dingetjes en jullie eindbeoordelingsgesprekken.
    Geniet nog van de laatste weekjes en het mooie weer. Hier is het namelijk erg koud. Vandaag ong. 2 graden overdag en -3 's nachts.

Groetjes x Sabijn

• 15 December 2008 - 18:23

Carina:

Hi Yvon

Nog 2 weken gaan echt snel he! Maak dr nog wat leuks van.
    Leuk om de foto's te zien. En gefeliciteerd met je diploma!! :D

Tot snel

Liefs Carina

• 15 December 2008 - 21:11

Amber S.:

Heey,
    Echt super leuk om jullie verhalen weer te lezen! En dit keer was het ook niet alleen stage, dus volgens mij hadden jullie wel een gezellige week! En allemaal een cijfer boven de 9....niet normaal joh! Maar wel heel knap natuurlijk! Geniet van de trip naar Dantabai! En veel succes met de laatste afrondingen! Ik kijk er al naar uit om weer gezellig bij te kletsen! Dikke kus, Amber

• 16 December 2008 - 11:14

Elles:

He gefeliciteerd met jullie diploma! Goed gedaan! Alvast fijne kerstdagen en tot snel!

xxx elles

• 16 December 2008 - 13:43

Papa En Mama (Marijk:

We hebben jullie laatste berichten weer met genoegen gelezen en de foto's bekeken. Nog 12 dagen en jullie zijn weer thuis. Gelukkig!!!! Geniet nog maar van de laatste "vakantiedagen", daar in het warme Suriname. Hier heb je een dikke winterjas nodig.
    xxxxxx
    Pap en Mam

• 16 December 2008 - 20:25

Hallo hallo!
    Jeetje nog maar 2 weken te gaan, ik moet er nog een paar. Vandaag nog precies 2 maanden! Ik ben inmiddels ook weer helemaal beter:D Wat vervelend zeg ziek zijn in het buitenland.. Jullie kunnen er over mee praten! Gefeliciteerd met jullie diploma! Nou niet meer oefenen thuis he:P Nu weet je het!
    Het zal wel weer even wennen worden denk ik terug in NL.. Jullie hebben ook genoeg meegemaakt daar en dan kom je thuis en dan is het net of de wereld heeft stil gestaan! Let op mijn woorden;)

Geniet er nog van de laatste weekjes en we houden concact!
    Kus Inge

• 17 December 2008 - 21:00

Ilse:

aaah, die arme kids, met die knellende plu's op hun hoofd! haha, kan me voorstellen dat jullie liever met ze hadden rond gehold door de dierentuin :)

maarre.. marijk, kon je het weer niet laten, een 9,6! hallo hee! goed hoor! laat hier in NL maar eens wat gebaren zien!

heel veel succes nog komende 1,5 week met de laatste loodjes, verslagen, feestjes, uit etentjes, uitstapjes, en dan straks met het afscheid nemen. het zal zeker moeilijk zijn, maar weet dat hier ook heel veel mensen weer op jullie wachten en jullie zijn een geweldige ervaring rijker!! :D

tot snel!!