Weekverslag 4! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu Weekverslag 4! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van yvonenmarijkeinsuriname - WaarBenJij.nu

Weekverslag 4!

Door: Marijke

27 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

18-10-2008
De dag begon vandaag met bewolking en dit is in de loop van de dag ook niet meer weggegaan. Wat jammer dat we nou juist vandaag naar het strand gingen! Wim kwam ons ophalen met Celine en Tessa, de meiden die ook op de boottocht mee waren. Het was nog een aardig eindje rijden, met heel veel drempels, bochten en gaten in de weg. Maar we hebben weer een ander deel van Suriname gezien, dus dat maakte alles goed.
Het afgezette gedeelde waar je kon zwemmen bestond bijna alleen uit zand, omdat het eb was. Toch even een ‘duikje’ genomen, we willen wel kunnen zeggen dat we in de Surinamerivier hebben gezwommen natuurlijk!
Het was een leuke dag!

19-10-2008
Op de planning stond vandaag om met zijn vieren naar de Colakreek te gaan. Maar gisterenavond gaf Yvon al aan dat zij zich niet lekker voelde, ze had hoofdpijn en voelde zich grieperig. Helaas is ze hier vanochtend weer mee opgestaan. Carlijn en Ilona zijn met zijn tweeën gegaan. Marijke en Yvon hebben de zondag lekker rustig in het huis doorgebracht. Toen ’s avonds bleek dat Ilona en Carlijn niet thuis zouden eten, hebben we besloten gezellig met zijn tweeën uit eten te gaan. Yvon was gelukkig al weer een stuk opgeknapt. Terwijl we bij de Italiaan zaten barstte het onweer los. De lucht kleurde zwart-wit en de regen die erop volgde was ook niet mis.

20-10-2008
Vandaag waren we vrij van stage, omdat het de dag van de Chinese Immigratie is. Ze vieren dat ze 155 jaar geleden naar Suriname zijn gekomen. Overdag hebben we allemaal hard aan stage en de minorprojecten gewerkt en ’s avonds zijn we naar het Onafhankelijkheidsplein geweest. Daar werd het feest gevierd, met drakendansen, kinderkoren en vooral VEEL mensen! Het hele plein stond bomvol. De minister en andere hoogwaardigheidsbekleders waren er ook. Ook Celine en Tessa waren er samen met Wim en zijn vriendin. Jullie vragen je vast af wat Wim er toch steeds bij doet…hij woont tegenover Celine en Tessa en is hun 'privétaxi'. Vandaar. Wim is erg gezellig en vindt het ook leuk om met ons activiteiten te ondernemen.

21-10-2008
En toen was het al weer de derde stageweek! Deze week zal wederom bestaan uit het screenen van de kinderen. Vandaag hebben we er weer een aantal gescreend. Het blijft lastig om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van het kind, en we hebben onze methode dan ook al vaak aan moeten passen. Bij elk kind moet je het weer op een andere manier aanpakken en aanbieden, we werken in ieder geval wel cliëntgericht!
Ook hebben we de tweede les van de gebarencursus gevolgd. Deze is eigenlijk bedoeld voor nieuwe leerkrachten, maar het leek ons handig ook mee te doen. Er zijn namelijk gebaren die niet overeen komen met die uit Nederland en hoe meer we oefenen hoe beter het uiteindelijk zal gaan!

24-10-2008 23.00 lokale tijd
Het was een pittige stageweek…we hebben in totaal 27 kinderen gescreend. Dinsdag en donderdag na stage ook nog de gebarencursus gevolgd. En elke middag tot regelmatig ’s avonds laat de screeningen in verslagen uitgewerkt. Niemand kan meer zeggen dat wij hier nog vakantie hebben!
Vanavond zijn we naar een mooi restaurant geweest, bij Dok 204. Erg mooi aan het water. En het eten was zeer lekker.

25-10-2008 20.00 lokale tijd
We zijn net terug van een ‘vergadering’ bij onze stagebegeleidster thuis. We kregen gisteren te horen dat er een vergadering over de opleiding logopedie zou zijn, en wij verwachtten dan ook meer mensen dan enkel wij vieren. Maar wat bleek; de vergadering was enkel voor ons vieren…We hebben besproken op welke dagen wij les gaan geven op de opleiding en welke onderwerpen we daar zullen behandelen.
Nu even eten en weer aan de verslagen werken!

27-10-2008 17.00 lokale tijd
Overdag hard gewerkt aan, voor de verandering, stage.
Gisterenavond zijn we op stap geweest met Albert, Sint-Claire en Jean-Pierre, de jongens die er ook bij waren op het Bodofeest. Ze kwamen eerst naar ons huis toe. Dit hadden ze achteraf beter niet kunnen doen, de stroom was namelijk uitgevallen…Pikdonker als het was, stonden daar ineens 3 jongens voor de deur. We schrokken ons rot toen we de deur opendeden! Ilona lag op bed en is ook niet mee geweest, ze had hoofdpijn. Carlijn en de jongens gingen boven grote kaarsen halen terwijl wij beneden bleven. Marijke hoorde ineens geklop op de deur en zei tegen Yvon ‘we moeten echt even bij de deur gaan kijken, maar ik durf niet hoor…jij?’ Na een paar minuten is Marijke toch maar even gaan kijken (met 3 kaarsjes op een schoteltje), maar er stond niemand. Toen Carlijn en de jongens weer beneden kwamen werd er met een zaklamp bij ons naar binnen geschenen. Yvon: ‘Oh jullie hebben ook een zaklamp, wat goed!’ Uiteindelijk bleek dat het de zaklamp van Meneer Abrahamse was, die dus wel voor de deur stond! Hij moest hard lachen toen we uitlegden waarom we niet opendeden, dat we niet durfden omdat het zo donker was en je niet kon zien wie er achter de deur stond. Onbekend was (zoals meestal bij een stroomstoring) hoe lang het zou gaan duren. We zagen al ons lekkere eten in de koelkast en diepvries in gedachten al vergaan…
Uiteindelijk zijn we rond om half 11 weggegaan. Eerst hebben we wat gedronken bij Bamboo, naast ’t Vat. Hierna zijn we naar een Poolcafé geweest. Yvon heeft dat duidelijk vaker gedaan! En Marijke duidelijk niet!

Na het poolen op naar Zsa Zsa Zsu. We hadden er allemaal veel zin in, maar de pret werd al gauw bedorven toen Marijke WEER niet binnen mocht met haar slippers. Ze had degenen aan waarmee ze er de vorige 3 keer wel mee naar binnen was gekomen. De portiers zijn hier dus erg consequent. Onbegrijpelijk, het is maar net wie er aan de deur staat en wat zijn humeur die avond is dat bepaald of je binnen komt. Beetje jammer alleen dat het elke keer Marijke is die de deur gewezen wordt…
Weer terug naar huis om andere schoenen aan te doen. Gelukkig was een vriend van Albert zo aardig om ons even heen en weer te brengen, dat scheelde weer een taxiritje. Hij scheurde als een gek en we waren binnen 10 minuten weer terug.
Uiteindelijk is het een hele leuke avond geworden met veel dansen! Om half 6 lagen we in bed…

Vanmiddag nog aan stage gewerkt en zo meteen gaan we uit eten.

We hebben nog een paar foto's geplaatst:

Het gaat hier nog steeds aboeng!

Groetjes en liefs uit het nog altijd warme Suriname!

• 27 Oktober 2008 - 12:23

Elise:

marijke doe dan voortaan ook gewoon normale schoenen aan hahaha, dan zeuren die portiers tenminste niet meer!
    Ik moest wel lachen, jullie eindelijk aan het werk, en dan toch nog zat verhalen over feestjes, stappen, dagjes strand en uit eten gaan! Maar groot gelijk hoor, lekker doen! Hoe is t eigenlijk met je muggenbulten marijke? nog steeds veel last van of hebben de muggen een nieuw slachtoffer gevonden? Nou veel plezier en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal!

groetjes elise

• 30 Oktober 2008 - 13:42

Elles:

He leuk berichtje! Is uit eten zo goedkoop daar of zijn jullie gewoon een beetje lui? haha! groetjes elles

• 30 Oktober 2008 - 17:33

Reiny En Henk:

Jammer telkens van die slippers. Je kunt de volgende keer beter een paar extra meenemen!! Dan hoef je er niet voor terug. Groetjes aan iedereen en tot bellens.
    Dikke kussen XXXXXXXXXXXXXX

• 01 November 2008 - 13:59

Dirk (broer Marijke):

In 1 opzicht is mijn leven er op vooruit gegaan sinds jij in Suriname zit:

Ik heb eindelijk weer krenten in mijn muesli!

Verder mag je van mij nu wel weer terugkomen. Gelukkig zitten we al op de helft.